Gaál József
RÉGIÚJ
László Melinda képeiről
László Melinda képeiről
„RÉGIÚJ”, ilyen címmel
látta el az ifjú művész egyik képsorozatát, ezzel is hangsúlyozva vállalását. A
klasszikus antikvitásra hivatkozó akadémizmust már a XIX. századi modernista
törekvések is nyomasztó örökségnek érezve elvetették. Így elvetették azt az ideát
is, mely a természetutánzást és a művészi kifejezés fenséges stílusát
összekapcsolva megvalósítaná az időtlen tökéletességet. Azonban a manierista,
barokk stílusban tovább élő, majd a modernizmus figuráiban is megőrződő képi
toposzok mindig újjáélednek. Elég, ha Picasso klasszicista pózban szereplő
groteszkjeire gondolunk, külön tanulmányt érdemelne, ha rendszereznénk az antik
örökség metamorfózisait az avantgárd törekvésekben.
László Melinda ugyan az
ecsetvonások absztraháló és expresszív tömörségével, de klasszikus
testtartásokkal jeleníti meg az örök embert. Ami a XIX. században kiüresedett
színházi látványossággá és mesterkélt pózzá vált, most újra visszaköveteli
magának a fenséges és tragikus eredetét. Merész vállalkozás mindez, a
klasszikus már nem lehet a hanyatlás útja, sem öncélú virtuozitás. Most, mikor
a modernizmus redukáló, akadémikus tökéletessége is üres héjjá vált, a régi,
megtagadott ábrázolások új jelentéssel életre kelhetnek.
Az úgynevezett
„evolucionista historizmus” sokak szerint már csődöt mondott a művészeti
változások elemzésénél is. A narratív és szimbolikus képalkotást egy pár
évtizede még illendő volt finnyásan megvetni. A posztmodern reflexiók
deheroizáló és ornamentikává degradáló kép barkácsolását már felváltja egy
romantikus, klasszicizáló újrakezdés. László Melinda kísérlete is csupa
ellentmondás, diplomamunkáját Delacroix-idézettel fejezi be, ezzel kijelölve
saját útját: „az új mindig nagyon régi, szinte a legrégebbi az egészben”.
/ Élet és Irodalom, 2010. október 15. /