Sváby
Lajos: Arcképek – Önarcképek. Petőfi Irodalmi Múzeum, 2015.VI.10–X.20.
László Melinda
Tavaly
ősszel a Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay termében és aulájában volt
látható Sváby Lajos gyűjteményes kiállítása, s a mester nyolcvanadik
születésnapja alkalmából az egyetem gondozásában megjelent az Érzések, emlékek, képzetek című esszékötete.
Most a Petőfi Irodalmi Múzeum Arcképek – Önarcképek
című tárlatán a festőművész önarcképeiből, íróportréiból és barátairól
készített arcképeiből rendezett válogatást. Az akril- és olajképekből, valamint
pasztellrajzokból álló kiállítás az 1960-as évektől kezdve egészen az utóbbi
néhány évben készült munkákig a portrék olyan szelekcióját mutatja be, hogy sok
esetben a távoli időpontokra datált művek párbeszédet folytathassanak, lehetővé
téve, hogy egymás mellettiségükben jellegzetességük élőbbé váljon.
A
portrék esetében nem beszélhetünk mozgalmas, nagyméretű kompozíciókról, más
színtéren és másféleképpen történik „mozgás”. Végső soron a művész érdeklődésének,
vizsgálódásának alapja az ember maga, és a legnehezebben felfejthető – ha ez
egyáltalán lehetséges – és megfogható örök kérdések foglalkoztatják a kezdetektől
fogva.
A
pasztellképek visszafogott színvilágú, barnás tónusú, az alapból néhány
erőteljes színfolt és fénynyaláb által kimetszett, csendes, mély izzású lírai lélekportrék,
a lényegtelent elhagyó szűk képtérben vallatóra fogott érzületek, melyek a belső
kisugárzást, mint a személyiség magját kísérlik megragadni, s nem pusztán a
külső pontos másában visszaadni az egyéni karaktert. Az olajjal megfestett
arcképeket nagy, telt és intenzív színfelületek jellemezik, valamint a vastagon
felvitt festékréteg, a spaklival kialakított és a vonalak rajzolata,
összesfutása, besűrűsödése általi építkezés. Az így keletkező faktúra egy vehemens
és spontán alkotói folyamat része, mely a keresés, a megfigyelés, a megismerés módjának
és a pillanatnyiság, a kiismerhetetlenség, a megfoghatatlanság dinamikájának
megmutatkozása. Expresszív villanások ezek; friss és oldott rögzítése
valamiféle belső kisugárzásnak és a másik emberben, a festőben keltett
rezonanciának s e kettő jegyében született vibráló kombinációnak.
Sváby
Lajos munkáiban később teret nyer a visszatörlés nyomhagyása általi rajzolat,
míg végül már képalkotó elemként jelenik meg a vászon szabadon hagyott fehérje.
A könnyedebbnek ható festmények összhatásukban világosabbak, ám koloritjuk valamivel
visszafogottabb. Több levegőhöz jutnak a képek, szabadok, tünékenyek, s
vázlatosságuk, befejez(het)etlenségük, lezáratlanságuk a nyitott állapot
megtartásának szándékát tükrözik, ám a pillanatnyiságban ott rejlik a
szétcsúszás, a feldarabolódás momentuma is, ahogyan a töredezettség, az erős
koherencianélküliség és lebegés állapota is felidéződik. Ugyanakkor a
szárazecset technika mozaikszerű tagoltsága által, mellyel egyforma vonások
alakítják ki a hátteret és az alakot egyaránt, minden szinte feloldódik az őt
körülvevő környezetében, ami egyfajta kiáradásként, a belső impulzus térnyeréseként
és oda-vissza hatásként fogható fel. Ily módon a kép(zet)ek emlékek, hangulatok,
pillanatok összecsúszása, átalakulása és szétválása.
/
Élet és Irodalom, 2015. június 26. /