Krajcsovics
Éva: Az ismerős és az ismeretlen. Budapest Galéria, 2015.VIII.–IX.13.
László Melinda
Krajcsovics
Éva legújabb kiállítása retrospektívnek is tekinthető, hiszen a tárlaton
szereplő munkák ugyan zömmel az utóbbi tíz évben készültek, de akad közöttük
jóval régebbi is, mint például az 1996-os A
festő ablaka című alkotás. A Budapest Galéria egész területén, így a
földszinti és emeleti teremsoron kiállított festmények jól illeszkednek a
befogadótér hangulatához, annak egyszerűségéhez, intim termeihez. A kiállítás
címe Az ismerős és az ismeretlen,
mely találó és beszédes, egyszerű és lényegi, mint a művek maguk. Krajcsovics festészetével
kapcsolatban felmerülhetnek analógiák, ily módon eszünkbe juthat Vojnich
Erzsébet vagy éppen Giorgio Morandi, s megállapíthatjuk, hogy a művészeket a
hasonló lelkület rokonítja. A közös vonzódás egy folyómederbe tereli az
alkotókat, mégis, minden csakis egyedi módján nyilvánulhat meg, és az egyszerű
őszinteség a biztosítéka annak az egyéni hangnak, mely Krajcsovics Éva
monomániás művészetének a sajátja.
Nem
beszélhetünk „horror vacui”-ról (félelem az ürességtől) a művek kapcsán, éppen
hogy a semmi, a valami és az a bizonyos határmezsgye izgatja a művészt. A térélmény
és a „belső szituáció” összekapcsolódik, amire például a „Terem”, a Sarokban, a Part vagy a Páros címmel is utal. Krajcsovics sorozatokban gondolkodik,
melyekben lassan, finom elmozdulásokkal járja körül a témáit és az érzéseit,
újabb és újabb variációk által tapogatózva valami lényegi után. „A
táj, amiben helyünket keressük” – idézte Krusovszky Dénes szavait megnyitóbeszédében
Vojnich Erzsébet. Valahogy úgy. A tér körülveszi a dolgokat, elhatárol és
bekebelez egyszerre, így elkülönülnek, mégis hatást gyakorolnak egymásra. A
test elfoglal valamennyi, valamilyen helyet a külvilágban, űrt tölt be, ám
gyakorta inkább szinte feloldódik a környezetében, s kisugárzása, kapcsolódása
a külvilággal egy lüktető oda-vissza hatást ír le. A rész-egész nőies, lágy,
érzékeny megnyilvánulása fejeződik ki a képeken. Hol kiéleződik, hol elhal, hol
kitágul, hol beszűkül, hol kivilágosodik és kivirul, hol elszürkül és elsötétül,
hol összesimul, hol egymásnak feszül, hol pedig szétválik minden, és ezzel az
életre magára rímel a művész, melyben viszonyrendszereket, az életutat s annak
stációit jeleníti meg. Alkotásaiban érzelmek
felsejlése és emlékképek derengése testesül meg, s a visszafojtott atmoszférájú időtlen Krajcsovics-képek a múlt fátylával és
az idő elhomályosító rétegeivel valamiként megidézik az elmúlást is.
Zárásképpen hadd illesszem ide Weöres Sándor Örök pillanat című versének sorait: „Mit málló kőre nem bízol: /
mintázd meg levegőből. / Van néha olyan pillanat / mely kilóg az időből”.
/
Élet és Irodalom, 2015. augusztus 19. /